FJELLMESSE med hyttefolk og prost Sveinung Hansen 1i.08-19

PILEGRIMSSTIEN fra parkeringsplassen på Turrhaug gir svette til anger og klarsyn til bekjennelser. Les mere om en annerledes vandring ..

PILEGRIMSTUREN

er forslaget for en enkel og innholdsrik fjelltur av en timers varighet. Passer for nesten alle. Nødvendig med turklær og godt fottøy. – Turen begynner ved den store parkeringsplassen ved Turrhaug langs Rødungveien. Her starter skiløypene om vinteren og fotturene sommerstid. Gratis parkering. – Begynn med å gå litt oppover langs veien i retning Rødungen.

1)    Etter ca. 250 meter, stopp ved liten parkeringsplass og stikryss ved Åsgaard. Her står også det første Pilegrimsskiltet. – Ta veien og deretter stien fatt oppover til du har passert tregrensa. Ca. 10 minutter. – Her åpner landskapet seg for en naturlig pust i bakken. Blikket favner veien til Rødungen og man skimter Naturkatedralen, som ligger akkurat der veien svinger og passerer synsfeltet fra vår utsiktspost.

Som pilegrim oppfordres du til å ta med deg en stein i lomma, eller i ryggsekken som symbol og påminnelse om noe som tynger deg, og som du gjerne vil kvitte deg med.

VARDE AV BØNNESTENER ..

2)      Etter å ha gjenvunnet pusten, fortsett rødmerket sti oppover og oppover. Hold til venstre og lett sydover hele tiden, men ta ikke av. Du skal helt opp til den høyeste varden mot syd på dette strekket. En gange på ca. 25 minutter.

3)    Vel oppe ved Varden, se bildet, så favner du et veldig panorama. Her ser du Skogshorn mot nord, Nyseterfjell mot øst og Rødungen og begynnelsen på Hardangervidda mot syd. – Du føler deg litt varm og like naturlig føles det godt å kunne legge fra seg steinen du har båret på. Legg den på varden. Her har mange bedt en bønn før deg

4)    Nå skal kursen endres. Symbolsk i ditt indre liv, og geografisk ved å skifte kurs fra vest til syd. – Fra Varden går en liten sti på fjellryggen sørover. Følg rødmerker og småvarder. Her er tid til å puste ut, nyte utsikten og la lettelsen fylle deg. – Etter vel 20 minutter er tiden inne til å brekke av mot Naturkatedralen. Velger du å fortsetter  rett frem havner du på Tullestølen ved Rødungen.

5)    Nedstigningen fra Sangefjellplatået mot tregrensa går lett. Pass på rødmerkene og ta av til venstre, deretter til høyre etter ca. 100 meter, når du møter høyspentmastene. Like etter treffer du den første hytta, og så er det bare  nedoverbakke til Naturkatedralen. Hele turen tar under timen fra du forlot bilen.

6)    Vel fremme ved Naturkatedralen oppfordres du til å ta deg en runde i kapellene med mobilen som guide, jfr. www.naturkatedralen.no

- for å orientere deg litt i Naturkatedralens rike symbolverden. Om barna har lyst kan de bare ringe i kirkeklokka, eller tenne lys i kapellene, eller du lager et grillbål på rasteplassen for deg og dine. Om Naturkatedralen, se også:

7)    Veien ”hjem” til bilen går langs Rødungveien. Retning nordover og tar ca. 20 minutter. – Det finnes også en grønnmerket pilegrimssti fra Naturkatedralen og nedover til Langtjørnt, og deretter frem til parkeringsplassen på Turrhaug. Denne turen tar ca. 60 minutter i tildels ulendt terreng.