Torleif Holm, Norge

Torleif Holm fra Trondheim skriver om østgrønlandskajakken han kjøpte i november 2006.

Hei Anders. Takk for det inspirerende møtet med deg i ditt imponerende verksted. Takk også for gjestfriheten.

Nå har jeg prøvet den (kajakken red. anm.) på flatt vann. Den var naturligvis litt mer vippete på nullpunktet enn jeg er vant til, men den ga overraskende god støtte i det jeg la den over litt. Carvingsvingene var litt uvant i starten. (Jeg er vant til å løfte kraftig med kneet og presse ned siden.) Her var det bare å tenke tilting så lå ripa under vann. Etter en drøy times padling i kanalen og havnebassenget føltes stabiliteten helt trygg og forutsigbar. Jeg opplever båten som både lettmanøvrert, rettningsstabil og rask. Nesten litt for godt til å være sant! Den er velsignet lettdreven. Det var meldt storm her i  dag, men under turen var det helt vindstille såjeg vet ikke noe om  logjerrigheten ennå. Når jeg kom inn til brygga tok jeg noen ruller. Det gikk veldig lett. Ikke noe problem med balansen i det jeg kom opp heller. Du hadde rett i at den føltes veldig grei å ligge på siden i. Jeg turte ikke å slutte å sculle helt, men det var ikke mye som skulle til.

Nå gleder jeg meg til å prøve båten i litt vind og bølger!

Torleif

P.S. Jeg var ute alene i morges, så det ble ikke noe bilde på farkosten på sjøen, men det kommer!

Neste melding

Hei, Jeg er kjempefornøyd med kajakken. Det virker som om det blir en enkel sak å holde tempoet i lag med andre (til dels sterkere og flinkere) padlere. Det ville være en ære å få figurere på din hjemmeside. Det er faktisk månen du ser på bildet. Ser ut som om jeg får hjelp med rulla av månens dragningskraft...

Hilsen Torleif

Bernt Matre, Norge

Bernt Marte fra Skien bestilte kajakk hos Kajakkspesialisten i 2005. Den ble 5.70 lang, 54 cm. bred, og veide 19,4 kilo. Bernt skrev 14. februar.

En liten tilbakemelding på kajakken, har fått prøvd den litt mer i helga. Vi tok oss en liten tur i Brevikstrømmen, padla litt i  issørpe og mellom isflak isflak, var forsiktig pga duken, men det gikk bra. Det var riktignok veldig fine forhold, lite vind og sjø, men fikk jo likevel et inntrykk av kajakken. Jeg må si meg veldig fornøyd, den innfrir i høyeste grad mine forventninger. Den er lettpadlet og lett å manøvrere, svinger greit når du legger den over på sida og går rett fram når du vil den skal det. Men det som overrasker meg mest er farten, jeg synes den er rask. Er ikke noen superpadler og hadde kanskje litt hjelp av forholdene, men en kjapp spurt og 8.2 knop på GPS synes jeg er kjempebra. Den sitter som et skudd. Det blir morro når jeg får prøvd den i litt mer sjø. Jeg gleder meg.

Bernt

På sensommeren 2006 skrev Bernt igjen

Ferien er over og hvilken ferie. Topp vær og forhold, lå riktignok værfast pga vind en dag, men det gjorde ikke så mye. Vi hadde en flott uke med utgangspunkt Hvaler. Evy og jeg padlet sørover mot Strømstad og Grebbestad og tok turen om Kosterøyene på hjemveien. Jeg må bare få gi deg tilbakemelding på kajakken. Den fungerte ypperlig hele turen og systemet med utskiftbar kjøl er jeg godt fornøyd med. Det er morro med en kajakk som vekker litt oppsikt, og ditt navn som kajakkbygger er tydeligvis kjent også i Sverige. Opplevde at svensker kom løpende over svabergene for å spørre hvor/hvem som hadde bygget kajakken. De hadde tydeligvis kjent den igjen på formen, og nikket anerkjennende når de fikk greie på at det var du som hadde bygd den. Kajakken syntes de var "jettefin".

Men litt tilbake til det praktiske, kajakken fungerte som nevnt aldeles utmerket. Han er litt trang å pakke for en som er vant til glassfiberkajakk med mer rom, men etterhvert fikk jeg god dreis på det. Har også fått bekreftet at en ikke bør være overdrevent forsiktig med seilduken, den tåler mer enn en skulle tru når en går på "grunn". Og som vi har snakket om tidligere, seildukskajakken oppleves og føles spesiell. Måten den glir mykt i sjøen på virker enda mer avstressende på meg enn en vanlig kajakk. Vestgrønnlandskajakken viste seg å være en topp langturkajakk.

Takk til deg som på denne måten tar vare på gamle byggetradisjoner. Sender over et bilde av kajakken og en stolt eier.